Niin kauan kuin minä olen ollut tällä alalla, niin iso osa ihmisistä on etsinyt sitä yhtä ihmepilleriä joka ratkaisisi omat elämäntapoihin liittyvät ongelmat. Ja näitä ratkaisujahan markkinaihmiset ovat osanneet tyrkyttää – on se sitten vaikka uusi keto-dieetti, hulavanne, vihersmoothie, superfoodi tai vaikka Himalaja-suola.
MUTTA – yhtä ihmepilleriä ei ole olemassakaan!! Mikään yksittäinen tekijä ei ihmisen monimuotoisessa arjessa ole se ratkaiseva asia joka merkittävällä tavalla muuttaisi elämää. Kyse on aina kaikkien osa-alueiden ja tapojen summasta.
Tämän moni varmasti ymmärtää järjellä, mutta miksi sitten kuitenkin sorrumme ansaan ja uskomme kun meille tarjotaan ratkaisuksi tuota yhtä ihmetekoa? Miksi elämäntapoihin liittyvä liiketoiminta on erittäin suurta ja meitä on helppo viilata linssiin? Pohdin alla syitä ja lopuksi muutamia ajatuksia välttää sortumista liian hyviin lupauksiin.
AIVOT TEKEVÄT RATKAISUN PUOLESTASI
Aivojen automaattiohjauksessa olemme alttiita helpolta kuulostaville ratkaisuille
Kun tarve muutokseen on iso, aivosi hakevat ratkaisuja jotka eniten kutkuttelevat aivojasi ja tunteitasi (helposti ja nopeasti!). Tämä korostuu mitä väsyneempi ja kuormittuneempi olet. Tällöin tarpeesi altistuvat aivojen automaattiohjaukselle ja teet valintoja ilman kriittisyyttä ratkaisun järkevyydestä.
- Jos olet väsynyt > aivot etsivät nopeinta keinoa saada piristystä (esim. suklaapatukka kaupan tiskillä).
- Jos mielestäsi elämäsi on kurjaa ylimääräisten kilojen vuoksi > aivosi etsivät keinoja helpottaa tuota tunnetta jollain ratkaisulla (päätös aloittaa helpolta kuulostava dieetti helpottaa tunnetta).
Kun siis sinulla olevaan tarpeeseen tuodaan oikealla hetkellä aivojasi herättelevä tarjous/ehdotus, niin aivosi innostuvat ja toimit sen suurempia ajattelematta ja niin yhtäkkiä huomaat, että olet tilannut thighmasterin, hulavanteen, aloittanut lentoemo-dieetin tai ostanut kaverin suosituksesta kilotolkulla super foodeja. Monet ratkaisut sellaisia, että jos olisit pohtinut hieman enemmän tietoisella tasolla asiaa, olisi ratkaisu voinut jäädä tekemättä.
Ihminen on lisäksi sellainen, että kun on tehnyt minkä tahansa valinnan, niin siihen pyritään jälkikäteen etsimään järkeenkäypiä perusteluita miksi valinta oli hyvä. Tappioita ja epäonnistumisia on vaikeaa myöntää itselle.
REHELLISYYSOLETTAMA
Meitä on helppo huijata, koska uskomme rehellisyyteen.
Me ihmiset lähtökohtaisesti oletamme, että meille puhutaan totta ellei sitä erikseen vääräksi todisteta. Tämä on hyvä tekijä yhteistyössä toistemme kanssa sillä jos lähtökohtaisesti olettaisimme, että meitä viilataan linssiin, ei yhteiselosta tulisi yhtään mitään. Ominaisuus kuitenkin altistaa meidät markkinamiesten ja joskus jopa huijareiden armoille.
Asioita jotka saa sinut helpommin uskomaan (eli olemaan alttiimpi manipuloinnille):
- Tunnet henkilön entuudestaan (ystävä, sukulainen, arvostamasi henkilö) – uskomme paljon enemmän kun joku tuttumme sanoo jotain, kuin jos sama asia lukisi lehdessä.
- Mitä korkeampi auktoriteetti kyseessä, sitä todennäköisemmin uskot henkilön kertomaan (julkisuuden henkilö, esimies, oma vanhempi, presidentti). Epäilisitkö, jos Sauli Niinistö sanoisi lehdessä, että hän pudotti painoa -10 kg keskittymällä suomalaisen perunan syömiseen?
- Mitä enemmän kanssasi samankaltainen henkilö on kyseessä, sitä todennäköisemmin uskot häneen (ikä, sukupuoli, pukeutuminen, asema, murre, harrastus jne.).
- Vaikka ehkä et sitä myönnä, niin hakeudut samalla tavalla ajattelevien joukkoon. Lisäksi suurin osa haluaa olla enemmistön kanssa samaa mieltä, mikä ominaisuus etenkin sosiaalisen median kuplassa kapeuttaa katsontakantaa ja kriittisyyttä.
- Henkilö vetoaa tutkimukseen ja esittää joitain numeroita tuon tutkimuksen pohjalta
- Henkilö itse tekee/käyttää samaa asiaa (tämän vuoksi muuten kaikilla autokauppiailla tai heidän puolisollaan on joskus ollut samanlainen auto kuin mitä olet harkinnut ostavasi)
- Henkilö on ystävällinen ja mukava sinua kohtaan
Rehellisyysolettamus on niin syvässä, että vaikka epäilisit toista henkilöä, mutta hän sanoo että näin ei ole, niin todennäköisesti uskot tätä niin kauan kunnes omin silmin näet todistusaineiston. Eli olettamuksen kumoaminen vaatii selvät todisteet, mikä tekee siitä haastavan – etenkin kun aivomme eivät usein ole kovin tietoisia.
Ja lisäksi jos uskomme johonkin oikein kovasti, niin toisten eriävät mielipiteet ja faktatkin usein vain lisäävät tuota uskomusta – riippumatta siitä vaikka ne olisivatkin täysin perusteltuja ja oikeita. Niin kuin aiemmin todettiin, emme halua tehdä vääriä valintoja vaan perustelemme ne itsellemme hyväksi.
AIVOSI TEKEVÄT NOPEITA JOHTOPÄÄTÖKSIÄ
Aivojen toiminnan vuoksi meitä on loppujen lopuksi helppo manipuloida ja saada aikaiseksi johtopäätelmiä mitkä eivät aina pidä paikkaansa.
Aivoissasi on toiminnallisesti kaksi osaa, joista toinen tekee tietoista toimintaa, kuluttaa paljon energiaa ja on hidas, kun taas toinen tekee asioita automaattisesti, kuluttaa vähän energiaa ja on nopea. Haaste on siinä, että aivojemme automaatio-osa tekee usein johtopäätöksiä salamannopeasti vain sillä hetkellä saatavilla (näkyvillä) olevan tiedon pohjalta.
Esimerkkejä:
- Sauli Niinistö pudotti painoaan perunoita syömällä. Aivojemme nopea osa teki todennäköisesti seuraavan johtopäätöksen: Sauli Niinistö > Paino putoaa > Suomalainen peruna.
- Aivojen johtopäätös > suomalaisen perunan syöminen pudottaa painoa.
- Toinen esimerkki: kaverisi jakaa kuvan facebookissa: ”Keto – dieetti sekä ennen ja 3 kk jälkeen valokuva”.
- Aivojen johtopäätös > keto-dieetti on hyvä laihduttamiseen.
- Iltalehden otsikko: Uusi tutkimus! ________ voi pudottaa painoasi helpolla tavalla. Viivan kohdalle voit lisätä minkä tahansa ruoka-aineen (mitä harvinaisempi, sitä parempi).
- Aivojen johtopäätös > ________ pudottaa painoa.
- Ilta-sanomien kansilehti: ________ (nimeä Julkkis), pudotti painoa – 20 kg _______ – dieetillä (nimeä haluamasi dieetti). ”Elämä maistuu nyt hyvältä”, toteaa Julkkis.
- Aivojen johtopäätös > _________ – dieetti on hyvä painon pudotukseen.
Ongelmaksi tämä nopeiden johtopäätelmien tekeminen muodostuu sen vuoksi, että jos emme epäile tai tutustu tarkemmin tähän kyseessä olevaan asiaan ja muodosta omaa mielipidettä, jää aivoihin tämä johtopäätös todeksi. Katsomme tarinaa vain hyvin pienestä kulmasta. Esimerkiksi kaverisi joka oli pudottanut painoa, oli eronnut, elämässään ensimmäistä kertaa ylipäätään kiinnittänyt huomiota syömiseensä ja samaan aikaan vielä lopettanut alkoholin käytön (aivosi näkivät vain keto-dieetin). Tai jos luimme iltalehden otsikon jutun, niin todellisuudessa joku ruoka-aineen sisältämä ainesosa on mahdollisesti alustavien tulosten mukaan auttanut hiirikokeissa koeryhmää pysymään normaalipainoisena hieman paremmin kuin verrokkiryhmä (aivosi näkivät vain ruoka-aineen ja sen yhteyden painon pudotukseen).
Valitettavasti suurin osa ihmisistä ei lue otsikoita pitemmälle tai lukevat vain jonkun asiaan intohimoisesti suhtautuvan tekemän facebook-päivityksen ja muodostavat omat ajatuksensa näiden perusteella.
Merkille pantavaa on myös se, että mitä uskomattomampi ja yllättävämpi juttu, sitä enemmän aivomme innostuvat asiasta ja sitä enemmän se saa huomiota. Tämän vuoksi luemme ja kerromme muille ennemmin jutun, missä henkilö on pudottanut -50 kg, kuin että henkilö on pudottanut -5 kg. Vaikka meille ja muille hyödyllisempää olisi jälkimmäinen juttu.
MITÄ TÄSTÄ SITTEN VOI OPPIA
No ainakin sen perustavanlaatuisen ajatuksen, että mikäli et ole tietoinen tekemistäsi valinnoista ja muiden ihmisten/median vaikutuksesta sinuun, niin aivosi vievät sinua kuin sitä kuuluisaa pässiä narussa ja sinua on myös helppo manipuloida.
Mikäli haluat estää itseäsi sortumasta ihmepillereihin, niin:
- Älä usko liian suuriin lupauksiin – jos asia kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, niin olet oikeassa!
- Ole tietoinen yllä olevista asioista jotka vaikuttavat sinuun, tee tietoisia päätelmiä ja valintoja
- Valinnan hetkellä pysähdy muutamaksi sekunniksi ja pohdi tietoisesti mitä valintaa olet tekemässä ja haluatko sitä oikeasti
- Muodosta asioista aina itsenäinen käsityksesi vaikka kuka sinulle asiaa toisi esille ja kaikki muuta olisivat jotain mieltä
- Mieti mikä on asian esille tuojan itsensä motiivi – haluaako hän saada itselleen kehuja ja tykkäyksiä, sinut ostamaan lehden, klikkaamaan mainoksesta tai ostamaan palvelun/tuotteen?
- Jos olet tehnyt huonon valinnan, niin myönnä se itsellesi rehellisesti ja pohdi syitä miksi alunperin teit valinnan
- Huolehdi riittävästä unesta ja palautumisesta niin et ole niin altis vaikutteille
Ja lopuksi voisi sanoa, että sinun ei tarvitse niin välittää ihmepillereistä ja siitä että tulisit huijatuksi elämäntapa-asioissa kun juurrutat itseesi peruskäsityksen siitä, että ihmeitä tapahtuu lähinnä elokuvissa, mutta muuttamalla omassa arjessasi yhtä pientä asiaa kerrallaan niin saavutat tuloksia varmasti!
Olethan yhteydessä, mikäli heräsi ajatuksia ihmepillereistä! Niin ja muista tilata uutiskirjeemme 😉
Topi
topi.valtakoski@prevenia.fi / 040 720 4847
Ps. Ja kyllä, olen itsekin sortunut ihmepillereihin ja varmasti tulen sortumaan jatkossakin, mutta pyrin kaikin tavoin välttämään aivojen automaation ylivaltaa ja muiden vaikutusta valintoihini
Mikäli haluat oppia lisää, niin suosittelen esimerkiksi seuraavia kirjoja:
Contagious – Why Things Catch On, Jonah Berger (miten ilmiöt tarttuvat ja leviävät)
Atomic habits, James Clear (mitä tavat ovat ja miten niitä voidaan muuttaa tehokkaiten)
Sinisilmäiset – Miksi luotamme toisiin silloinkin kun ei pitäisi, Malcolm Gladwell (miksi meitä on niin helppo huijata)
Ajattelu, nopeasti ja hitaasti, Daniel Kahneman (miten aivot ja ajattelu toimivat)