Joka 3. suomalainen on laihdutuskuurilla – osa II

Meillä on nykyisin valtavasti tietoa miten painonpudottaminen vaikuttaa terveyteen sellaisilla ihmisillä, joilla sitä (painoa) on terveyden kannalta liikaa. Tiedämme millaisilla lainalaisuuksilla painoa putoaa ja mikä olisi järkevä tahti.

Miksi kuitenkin jatkuvasti tapaa ihmisiä, joilla on takana monenlaista kokeilua ja kuuria, dieettiä ja yritystä? Jotkut ovat jatkuvasti dieetillä. Siksi, ettei meillä ole nykyisin kärsivällisyyttä odottaa tuloksia vaan ne pitäisi saada heti. Painonpudotus on kuitenkin  enimmäkseen elämänhallintaa ja korvien välissä tapahtuvaa toimintaa kuin mitään muuta.

 

“Painonpudotus on mitä suurimmassa määrin elämänhallintaa”

 

Arjen tapojen muutokset ja pitkäjänteinen toiminta koetaan haastavaksi, koska siinä joudutaan välttämättä keskusteluun oman itsen kanssa. Joudutaan miettimään, miksi asiat ovat niin kuin ovat. Miksi toimin vastoin omia arvojani ja terveyskäsitystäni? Taustalla on paljon asioita “pinnan alla”, joiden olemassaoloa ei edes aina tunnisteta, mutta jotka vaikuttavat valtavasti kaikkeen tekemiseemme ja valintoihimme. Pinnan alla olevien asioiden tunnistaminen ja työstäminen on tärkeää jotta ymmärrämme valintojamme ja haasteitamme paremmin ja jotta pystymme niihin vaikuttamaan. Tavat eivät lisäksi muutu sormia napsauttamalla – niitä tulee harjoitella pitkäjänteisesti!

 

 

Nopeat painonpudotukset taas ovat mediaseksikkäitä. Niistä saa tehtyä TV-viihdettä, lehtijuttuja ja onnistujia pidetään määrätynlaisina sankareina. Ongelma on siinä, että tehdään asioita jotka kyllä auttavat painoa laskemaan lyhyellä aikavälillä joitain kuukausia, mutta samalla itse asiassa tehdään paljon sellaista jotka ovat haitallisia pysyvämmälle onnistumiselle. Lyhyellä aikavälillä vähän syöminen tuottaa paremman laihdutuksen, mutta pitkällä aikavälillä ruokamäärien tiukka rajoittaminen ennustaa tutkimuksissa painonnousua (Borg). Olisikin mielenkiintoista nähdä TV-ohjelma näistä suurimmista pudottajista ja superdieettaajista kolme-neljä vuotta ohjelman teon jälkeen… Kyllä siinäkin saataisiin draamaa aikaiseksi ja nähtäisiin kuinka hyödyllisiä nopeat painonpudotukset oikeasti ovat.

 

“Ratkaisut ongelmiin ovat lopulta yksinkertaisia, mutta vaativat usein melkoisesti ajatusmaailman muokkaamista.”

 

Terveellistä ja pysyvämpää painonpudotusta ajatellen tulisi kiinnittää huomiota enemmän tekemiseen ja toimintaan sekä jatkuvaan oppimiseen. Se, että on pudottanut puolessa vuodessa 25 kg, ei kanna jos ei ole opittu samalla pysyvän painonhallinnan tärkeimpiä asioita ja pysyviä tapoja toimia uudella tavalla. Paino tulee – tutkimustenkin mukaan – takaisin nopeasti ja vielä vähän yli entisen painon! Järkevällä ja maltillisella toimintatavalla, opettelemalla uusia tapoja ja ratkaisumalleja, joku toinen on voinut pudottaa samassa puolessa vuodessa esimerkiksi “vain” 5 kg, mutta on saanut kiinni uudenlaisesta, positiivisesta ajatus- ja toimintamallista suhteessa ravitsemukseen. Hän on päässyt paljon pidemmälle pysyvämmässä painonhallinnassa ja jatkossa myös painonlasku todennäköisesti saa vain lisävauhtia.

“Hardcore-laihduttajat” tietenkin hymähtelevät tällaiselle pehmoilulle, mutta tosiasia on, että tutkimukset onnistuneista painopudotuksista tuovat esiin juuri näitä asioita. Mutta siinäpä se painonhallinnan avain onkin, eikä se niin hankalaa ole. Hankalaa siitä tekevät vain ihmisten odotusarvot miten nopeasti painon pitäisi laskea ja millä keinoin sitä pitäisi laskea. Ja lisäksi odotetaan, että joku ulkopuolinen kertoisi mitä minun pitää tehdä sen sijaan, että mietittäisiin itse mitkä asiat itsellä vaikuttavat asiaan.

Millaisia painonpudotuskokemuksia sinulla on? Oletko kerta kerran jälkeen sortunut liian suuriin odotuksiin ja nopean tuloksen tavoittelemiseen ilman, että painon todellisia syitä ja seurauksia on pohdittu?

Olisiko nyt aika tehdä jotain eri tavalla?

Marko Pirhonen

Jaa artikkeli:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email