Keskity siihen mihin voit vaikuttaa – unohda muu

Olemme tilanteessa, jossa elämäämme ohjataan merkittävän paljon normaalia enemmän ulkoa tulevin ohjein ja määräyksin. Se aiheuttaa monia haasteita arkeen ja lisää stressin tunnetta, koska menetämme arjestamme hallinnan tunteen. Tässä blogissa pohdin erityisesti työn, ja varsinkin epäsäännöllisen työn, aiheuttamia haasteita.

Olen koulutustyössäni törmännyt monesti siihen, että muutoksen esteeksi ilmenee joku ulkopuolinen seikka, joka ”estää” muutoksen tekemistä.

”Ei tällaisessa epäsäännöllisessä työssä voi nukkua hyvin!”

”En mä pysty syömään säännöllisesti, kun työpäivät nyt on mitä on ja tauot milloin sattuu!”

”En mä ehdi liikkua, kun ei ole aikaa yhtään mihinkään!”

Ihminen on mestari selittämään tekemättömyyttään ulkoisilla seikoilla. En tietenkään väitä, etteikö niillä olisi lainkaan merkitystä, mutta usein sitä käytetään syynä siihen, ettei mitään pysty nyt tekemään. Käytämme valtavasti energiaa siihen, että manaamme tilannetta ja sitä, miten hankalaksi elämä menee kaiken keskellä, kun työvuorot ovat vaikeita ja sekalaisia, tai rajoitukset sotkevat perusarkea.

Määrätyt asiat on kuitenkin hyväksyttävä osana esimerkiksi kutakin työtä. Vuorotyö on haastavaa ja aiheuttaa varmasti enemmän tai vähemmän haasteita arkeen ja sen pyörittämiseen. Harmittaa voi ja saakin! Mutta tunteeseen ei saa jäädä märehtimään. Mitä sillä voittaa? Koska työvuoroja, työn kuvaa tai työaikatauluja ei välttämättä voi lainkaan muuttaa, niiden kanssa on tultava toimeen. Löydettävä keinoja selvitä niistä HUOLIMATTA itselle ja läheisille parhaalla tavalla. Onko se absoluuttisesti parasta? Ei varmasti ole. Mutta on tärkeää yrittää tehdä siitä niin hyvää kuin se on mahdollista.

On liian helppoa jäädä pyörimään negatiivisuuden tunteeseen ja olla hakematta aktiivisesti parempaa ratkaisua itsen kannalta.

Voiko epäsäännöllisessä työssä nukkua hyvin?

Mielestäni voi. Ja olen koulutuksissani ja valmennuksissani törmännyt ihmisiin, jotka sen pysyvät tekemään. Kyse on tahdosta. Jos haluat edes pyrkiä nukkumaan paremmin ja enemmän, sen eteen voi tehdä asioita. Kyllä vaan, muuttaa jotain nykyistä tapaa. Ja se vaatii viitseliäisyyttä ja ponnisteluakin. Siksi on liian helppoa pidättäytyä vanhassa: ”Ei tässä työssä voi millään nukkua enempää!”

Voiko epäsäännöllisessä työssä syödä säännöllisesti?

Mielestäni voi. Myös heidänlaisiinsa ihmisiin olen monesti törmännyt. Säännöllisyys ei tarkoita sitä, että kello kaulassa syödään kolmen tunnin välein. Se ei ole realismia esimerkiksi vaikkapa linja-auton kuljettajan työssä. Siksi voisi olla parempi syödä esimerkiksi valitsemassaan aikaikkunassa, jolloin vapaudut stressistä ja saat kiinni kuitenkin parhaasta mahdollisesta säännöllisyydestä ruokailujen suhteen. Tietenkin suunnitelmallisuus ja ennakointi varmistavat, että sinulla on myös laadullisesti sopivaa ruokaa saatavilla, kun sen aika on.

Voiko epäsäännöllisessä työssä liikkua riittävästi?

Mielestäni voi. Ja arvaatkin jo tässä vaiheessa, että monet ovat pystyneet sen toteuttamaan epäsäännöllisestä työstä huolimatta. Olen lukuisia kertoja tavannut ihmisiä, jotka kertovat, ettei ole aikaa liikkua. Keskusteluissa tulee ilmi kuitenkin usein, että esimerkiksi vaikkapa ennen kello 14 alkavaa iltavuoroa aikaa kulutetaan kotona tekemättä varsinaisesti mitään ”Koska mä lähden ihan kohta töihin!” Herätys on kuitenkin ollut jo kahdeksan jälkeen ja siitä laskien on 6 tuntia aikaa touhuta vaikka mitä.

Aika kuitenkin menee puhelimella, tabletilla, teeveen ääressä, kodin askareissa… Kaikki meille annettu aika menee johonkin. Mutta voisiko olla niin, että joskus tuosta kuudesta tunnista nipistäisi tunnin omaan hyvinvointiin, terveyteen ja fyysiseen kuntoon? Ja ei, liikuntaa ei pidä tehdä niin, että ”Pitäähän sen ainakin puoli tuntia kestää, että siitä on hyötyä!” Miten niin? Onko tosiaan niin, että 29 minuuttia ei vaikuta mitenkään? Vasta sitten, kun kävelet tai juokset minuutin pitempään, saat vaikutusta aikaiseksi? No niin fiksu ei kroppakaan ole…

Irrota itsesi ”mitä, kuinka kauan, millä teholla” – ajattelusta. Opettele lähtemisen tapa. Mene tekemään jotain. Tee sitä juuri sillä hetkellä sopiva aika ja onnittele itseäsi siitä, ettet istunut tuota aikaa sohvalla ”odottamassa”, että aika kuluu.

Voit vaikuttaa valtavan moneen asiaan, vaikka arjessa juuri nyt olisikin mahdottomalta tuntuvia esteitä. Anna niiden olla ja mieti, mitkä ovat ne asiat, joissa sinulla on täysi määräysvalta itsesi suhteen. Keskity siihen ja tee sen suhteen paras mahdollinen lopputulos.

Jos et pääse salille – mitä voit tehdä kotona tai lähialueilla?

Jos on liian vähän aikaa liikkua – mikä olisi tähän sopiva, lyhyt ja tehokas treeni, josta saisit eniten hyötyä? Vanha totuus sanoo: ”Jos et tiedä mitä tekisit – tee kyykkyjä!”

Jos et saa nukuttua, kun vuorokierto sotkee unirytmiä – miten rakentaisit unipainetta, jotta unella olisi edes mahdollisuus tulla aiemmin?

Jos syöt liian harvoin ja liian paljon kerrallaan, koska tauot liian lyhyitä – miten suunnittelisit seuraavan päivän ruokailut, että voisit ylläpitää säännöllistä ruokarytmiä varmistamaan jaksamista ja vireyttä?

Kuten huomaat, kyse on asenteesta ja siitä näkeekö mahdollisuuksia vai pelkkiä esteitä. Kyse on yksinkertaisesti tekemisestä.

Keskity siis tekemään pieniä asioita oikeaan suuntaan ja isot tulokset seuraavat sen myötä.

Marko

Jaa artikkeli:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email