Muutoksen 9 hyvettä

Mitä todellisen muutoksen ja tavoitteen saavuttamiseen liittyy, nimenomaan yksilön sisäisiä tekijöitä ajatellen? Kirjoitin tässä blogissa muutamista Preveniametodin sisäisiin tekijöihin linkittyvästä seikasta, jotka ovat mukana arjessa, päivittäisessä tekemisessä ja valinnoissa. Niitä ei usein tule ajatelleeksi, mutta kun olet läsnä valintatilanteessa ja muutostyötä tehdessäsi, alla olevaa listaa voi pohtia aktiivisesti.

Muutos haluttuun ei vain ”tapahdu” – se täytyy tehdä!

Ymmärtää, ettei pelkkä päätös ”No, aloitan liikkumisen!” tai ”Alan laihduttaa!” aina riitä muutoksen aikaansaamiseksi. Se voi toimia hyvänä aloituspotkuna ja saada kiven vierimään. Mutta, jotta kivi jatkaa vierimistään, astuu kuvaan aika paljon muuttuvia/haittaavia/tukevia/haastavia tekijöitä.

 

  1. REALISTINEN TAVOITE

”Pinnalliset tavoitteet tuottavat pinnallisia tuloksia, eivätkä anna pysyvämpää motivaatiota tai pysyviä tuloksia.”

Tarkoittaa sitä, että kun ymmärrät sisäiset motivaatiotekijäsi, muutos on aidosti mahdollinen. Todellisen juurisyyn löytäminen vahvistaa ja varmistaa muutosta. Miksi muutos on minulle tärkeää juuri nyt? Motivaatio vaihtelee jatkuvasti, eikä taianomaisesti vain ilmesty jostain. Pohtimalla omia arvojasi ja mikä on sinulle oikeasti tärkeää, pääset todellisen motivaation alkulähteille.

 

  1. ROHKEUS

”Jonkun toisen tapa tehdä asioita ei ehkä ole sopivin sinulle.”

Rohkeus on sitä, että toimii vaikka pelottaa tai epäröi. Tee rohkeasti omia päätöksiäsi, niitä asioita, jotka sopivat sinulle. Vaikka joku muu on onnistunut omissa toimissaan omilla tavoillaan – se ei välttämättä ole sinulle paras tapa.

 

  1. ASENNE

”Sitkeä toistaminen tuo varmat tulokset”

Tässä tarkoitan sitä, että kun olet jaksanut tehdä työtä ja sitoutua muutokseen ja tavoitteeseen, lopputulos on aina hyvä – olet varmasti saavuttanut jotain, mitä et olisi saavuttanut ilman niitä pieniä, päivittäisiä tekoja arjessa. Pienillä muutoksilla päivittäin lopputulos, vaikkapa vuoden päästä, on suurempi kuin uskotkaan. Kuvittele lentokone, jonka nokkaa käännetään metri vasemmalle, kun se on noussut ilmaan Pariisista suuntanaan Miami USA:ssa. Muutos tuntuu sillä hetkellä mitättömältä, mutta kun se tehdään, lopputulos on, että kone ei laskeudu Miamiin, vaan ehkä johonkin Karibian meren saarelle. Eli pieni muutos käsillä olevassa hetkessä, kertautuessaan iso lopputulos.

 

  1. ITSEKURI

”Jos teet juuri tässä tilanteessa parhaasi, mitä enemmän voi vaatia?”

Kaikki teemme virheitä ja epäonnistummekin, mutta jatkaminen siitä huolimatta ja sen jälkeen on ratkaisun avain. Älä aseta itsekontrolliasi liian koville, muokkaa ympäristöäsi tukemaan muutostasi ja helpottamaan itsekuria tai -kontrollia. Tee vain se mihin aidosti pystyt omien, sen hetkisten voimavarojesi rajoissa. Kukaan ei voi vaatia enempää.

 

  1. KÄRSIVÄLLISYYS

”Ei vauhdilla ole niin väliä, kunhan ei pysähdy.”

Mieluummin vähän hitaammin kuin nopeammin. Näin ainakin, kun puhutaan tapojen ja toiminnan muutoksista. Se ottaa aina aikansa. Jaksa toistaa niitä pieniä, jopa merkityksettömän tuntuisia asioita joka päivä ja palkintosi on vääjäämätön. Toista, toista, toista…

 

  1. TAHTO

”Mikään ei ole mahdotonta niin kauan kuin jaksaa yrittää. Haluan olla paras mahdollinen minä!””

Kaikille tulee taka-askelia. Kaikille tulee päiviä, jolloin homma ei onnistu suunnitelman mukaan. Ole armollinen itsellesi ja jatka. Älä anna periksi vastoinkäymisille. Onnistuja ei suostu olemaan olosuhteiden uhri vaan tekee itse oman arkensa haluamakseen. Tai ainakin pyrkii siitä tekemään parhaan mahdollisen kuhunkin tilanteeseen peilaten. Sinun tulee haluta muutosta. Pysyvä muutos ei voi olla kenenkään toisen tahdosta nouseva.

 

  1. ITSELUOTTAMUS

”Usko oman toimintasi  vaikuttavuuteen. Lähden luottavaisena päivän haasteisiin ja menen nukkumaan tyytyväisenä päivän saavutuksiini.”

Itseluottamus on merkittävä tekijä jokaisen onnistumisen taustalla. Hakemalla vahvistusta omaan identiteettiin liittyviin asioihin saat kokemuksia onnistumisesta, eritoten liittyen mahdolliseen identiteetin muutokseen. Huomioi asioita itsessäsi ja tekemisessäsi, jota haluat vahvistaa ja kehittää. Luota oman toimintasi vaikuttavuuteen.

 

  1. KESTÄVYYS

”Jos kaadun kuusi kertaa, nousen ylös seitsemän.”

Tapojen ja oman toiminnan muutos ei onnistu sormia napsauttamalla tai tekemällä päätös uuden vuoden yönä. Se vaatii aikaa. Se vaatii toistoja. Kuten mikä tahansa uusi taito. Tulet kompastelemaan ja astumaan taka-askelia. Onnistuja ei anna periksi, vaan nousee ylös ja jatkaa.

 

  1. SITOUTUMINEN

”Olenko mukana vai en? Onko tämä se muutos, jonka haluan nähdä?”

Mistä löydät motivaation jatkaa hankalien vaiheiden, vastoinkäymisten tai haastavien elämäntilanteiden keskellä? Muutos on jatkuvaa, joten pidä mielessä, että jotain voi aina tehdä itsensä hyväksi. Ehkä se ei ole suuren suurta, mutta voi olla siinä tilanteessa parasta mitä pystyt. Mieti, mikä elämässä on todella tärkeää ja pidä se mielessäsi hankalina hetkinä.

 

Sisäiset tekijät ovat paljon eräänlaista elämänfilosofiaa ja positiivisen energian lähteitä. Niitä kannetaan mukana usein jo lapsuudesta ja niitä on vaikea muuttaa. Mahdollista kyllä, mutta vaikeaa.

Muutoksessa on hyvä välillä pysähtyä omien arvojen ja uskomusten äärelle. ”Mitä oikeasti ajattelen itsestäni ja kyvyistäni?” Vähätteletkö ja epäiletkö, vai uskotko itseesi ja mahdollisuuksiisi?

” Onnistuminen on asenne. Se on avoimuutta uusille ideoille, halukkuutta kuunnella, innokkuutta oppia, halua kasvaa ja joustavuutta muuttua.” –  B.J. Gallagher

Marko

Jaa artikkeli:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email