Opi ottamaan etäisyyttä stressaaviin ajatuksiin – lyhyt hengitysharjoitus

Tämä harjoitus on mahdollista toteuttaa missä tahansa ja se vie sinulta aikaa 2-5 minuuttia. Kun teet tätä harjoitusta joka päivä, opit pitkällä aikavälillä ensinnäkin rauhoittamaan itsesi, sekä sen, kuinka voit antaa ajatusten tulla ja mennä, keskittymättä niihin.

Harjoitus menee näin:

Pysähdy hetkeksi ja ota kymmenen hidasta ja syvää hengitystä.

Keskity hengittämään ulos niin hitaasti, kuin se kunakin hetkenä on mahdollista, siihen saakka, kunnes keuhkot ovat täysin tyhjät. Käytät hengittämiseen pallea hengitystä.

Havainnoi ensimmäisenä aistimuksiasi rintakehässä ja keuhkoissa, kun hengität ulos. Huomaa vatsasi liikkeet hengityksen rytmissä.

Havainnoi seuraavaksi mitä ajatuksia vaeltaa mieleesi ja millaisia tunteita havaitset kehossasi. Tarkkaile hetki näitä ajatuksia ja tunteita, ilman, että arvostelet niitä tai yrität muuttaa niitä. Vain tarkkailet, sallivalla ja hyväksyvällä tavalla.

Tarkkailtuasi ajatuksiasi hetken, palaa sitten takaisin havainnoimaan hengitystäsi. Huomaa joka kerta, kun hengität sisään ja hengität ulos.

Anna hengityksen hengittää, niin kuin se siinä hetkessä on.

 

Tehtyäsi harjoituksen – mitä huomasit?

 

Joskus tarkkaavaisuus on haasteellista keskittää pelkkään hengittämiseen, koska mieli saattaa pyrkiä monta kertaa suuntautumaan muualle. Se on normaalia ja juuri sitä, mitä mieli helposti tekee. Mielen taipumus on vaeltaa pois nykyhetkestä, etenkin kuormittuneena. Tällöin keskittyminen on vaikeaa ja olotila muutenkin rauhaton. Mieli saattaa vaeltaa toistamiseen stressaaviin asioihin, jotka herättävät huolta. Etenkin tällöin, mutta muulloinkin edellä mainitusta harjoituksesta on hyötyä.

Harjoitusta kannattaa tehdä joka päivä, aluksi vaikka vain minuutin verran, koska yhtälailla kuin tapojen muutos edellyttää systemaattisesti toistuvaa, päivittäistä toimintaa – sama metodi pätee myös stressinhallintaan. Silloin ainoastaan omalla toiminnalla on vaikuttavuutta – ja sitähän me toivomme, eikö niin?

Jotta tapojen muuttaminen on mahdollista, tulee olla taitoa keskittää ajatukset läsnä olevaan hetkeen, silloin tietoisten valintojen ja päätösten tekeminen on helpompaa. Ja juuri tähän me tarvitsemme stressinhallinnan taitoja.

 

Sari

Ps. Kannattaa laittaa meidän uutiskirje tilaukseen – saat hyödyllisiä vinkkejä tapojen muutokseen, palautumiseen, stressinsäätelyyn ja moniin muihin mielenkiintoisiin teemoihin liittyen.

Jaa artikkeli:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email