7 huonoa kesätapaa, joihin kannattaa varautua juuri nyt.

Sinulla voi olla tai muodostua kesän aikana tapoja ja tottumuksia, jotka eivät ehkä ihan parhaalla tavalla tue jaksamistasi taas kesän jälkeen. Tottakai kesällä pitää irrotella ja elää määrätyllä tavalla vapaammin. Mahdollisuuksia ja aikaa voi olla loman ansiosta enemmän.  On aikakin päästää vähän irti! Varjopuolena voi tietenkin olla, että on vaikeaa päästä takaisin ”ruotuun” kesän jälkeen. Tässä on sinulle vinkkejä, miten nyt jo varautua paremmin seuraavien 7:n ”kesätottumuksen” murtamiseen.

Kommunikoit enemmän älypuhelimen kautta kuin kasvokkain.

Tiedän, että moni tekee suuren osan viestinnästään ja suhteiden hoitamisesta älypuhelimen kautta. Se on elämän tosiasia nykyaikana, ja sitä on turha kiistää. Liian suuri määrä älypuhelimen kanssa toimimista voi kuitenkin haitata monia asioita. Se saattaa vähentää tavallista kommunikaatiotasi kasvokkain muiden kanssa. Mitä jos tänä kesänä tekisit asioita enemmän ”vanhanaikaisesti”? Kasvokkain? Pyri tarttumaan siihen joka kerta, kun se on mahdollista. Tapaa ystäviäsi/sukulaisiasi/tuttaviasi kasvokkain. Puhelimesi käyttöön ja tarkistamiseen jää silti runsaasti ja varmasti riittävästi aikaa. Aseta vaikka itsellesi puhelimen käytölle aikaraja, kuten tekisit lapsillesi. Mene ulos ja elä elämääsi – ei pelkästään puhelimen kautta.

Nukut tosi pitkään ja valvot tosi myöhään, yöstä toiseen.

Heräämällä aamuisin kesällä tai loman aikana jatkuvasti poikkeuksellisen myöhään, teet arkeen palaamisesta itsellesi aika paljon vaikeampaa. Pyri pitämään kiinni mahdollisimman normaaleista heräämisajoista, jotta ensimmäinen arkiviikko ei olisi valtavan suuri haaste.

Samoin jos jatkuvasti venytät nukkumaanmenoasi aamuyön tunneille haastaa paluuta normaalitahtiseen arkeen merkittävästi. Tai ainakin pyri viimeinen lomaviikkosi käyttämään jo siihen, että varaudut paluuseen. Näin helpotat elämääsi merkittävästi.

Lopetat liikkumisen kesäksi kokonaan.

Mieli ja keho toimivat yhdessä. Kun treenaat ja liikut, tunnet olosi paremmaksi. Fyysisesti ja henkisesti. Kesä tarjoaa mahdollisuuksia, joita muuhun aikaan ei välttämättä ole, joten hyödynnä niitä. Ulkona pelailua, metsässä liikkumista, pihatreenejä… Pyri jatkamaan kevään ja talven aikana alkanutta aktiivista elämää myös kesällä. Muoto muuttuu, mutta pysy liikkeellä. Passiivinen keho – passiivinen mieli.

Luet mieluummin kännykkää kuin oikeita kirjoja .

Lukeminen on mahtavaa ajanvietettä ja rentoutumista ja toki mahdollisuus oppimiseen! Kesän aikana sinulla voi olla aikaa lukea enemmän kuin normaalisti. Hyödynnä tätä mahdollisuutta vaikkapa poimimalla muutama mielenkiintoinen kirja luettavaksi kesällä. Sillä ei ole väliä onko se viihdettä vai tietokirjallisuutta, mikä vain sinua kiinnostaa. Äänikirjapalvelut ovat mukavia ja monipuolisia, mutta oikea kirja riippukeinussa, laiturin nokassa tai rannalla tuo todella mukavan fiiliksen.

Käytät runsaasti alkoholia ja juomisesi on usein humalahakuista.

Kesän aikana alkoholia voi tulla käyttäneeksi huomaamattaan huomattavastikin enemmän kuin normaalisti. Palautumiseen ja lepoon alkoholin vaikutus on merkittävällä tavalla heikentävä. Humalaan johtavasta juomisesta palautuminen voi viedä useita päiviä ja pilata montaa mahdollisuutta nauttia kesästä. Jos siis haluat varmistaa parhaan mahdollisen palautumisen, niin mieti vaihtoehtoisia tapoja rentoutumiselle alkoholin sijaan.

Katsot liikaa televisiota, internetvideoita tai somea.

TV ei ehkä ole niin suuri ongelma kuin aiemmin on voinut olla. Youtubevideot ja sosiaalinen medisa ym. voivat kuitenkin olla melkoisia aikavarkaita arjessa. On helppo sanoa: “Katson vielä tämän videon/päivityksen. Se on vain kolme minuuttia pitkä. Sen jälkeen ryhdyn toimeen”. Helposti kuitenkin huomaat, että yhden videon katsominen voi johtaa siihen, että näkee jotain muuta kiinnostavaa, joka johtaa seuraavaan ja sitä seuraavaan. Ennen pitkää olet saattanut viettää useamman tunnin tietokoneen tai television ääressä tai tuijottanut puhelintasi.

Viivyttelet asioiden aloittamista.

Voit kesälläkin välillä asettaa itsellesi tavoitteita, mitä tänään voisin tehdä. Ei kesää pidä kokonaan suunnitella, mutta jos huomaat olevasi viivyttelijä ja siirrät asioita tuonnemmaksi, etkä saa mitään aikaan – voi olla hyvä ajatus asettaa itselleen pari-kolme tavoitetta seuraavalle päivälle.

Yhteenvetona

Kesäajan tottumuksista ja tavoista – huonoistakaan – ei kannata huolestua, tietenkään. Mutta jos annat ajan vain kulua pois päivän aikana, niin pian sitä voi tapahtua kokonaiseksi viikoksi, ja siitä eteenpäin saatat huomata, että koko kesä tai kesäloma meni, etkä saanut oikein mitään aikaan. Yritä olla vaipumatta totaaliseen laiskuuteen. Tottakai välillä saa ja tulee olla laiska! Mutta koeta välttää ajautumasta siihen vastoin omaa tahtoasi. Pyri miettimään kesää aikana, jolloin voit tehdä asioita, joihin sinulla ei koskaan ole aikaa koko normiarjessa.

”Kesä on vuosittainen lupa lipsahdukseen olla laiska. ”
– Regina Brett

-Marko

 

Jaa artikkeli: