Harmaa vuodenaika haastaa kehon sisäistä kelloa

Valon väheneminen vaikuttaa monien unenlaatuun ja vireystilaan, koska pimeimpään vuodenaikaan sisäinen kello jätättää tavallista enemmän. Yleensä kaamosajan haasteisiin liittyy voimakasta väsymyksen tunnetta, alavireisyyttä ja ruokahalun lisääntymistä – erityisesti iltapäivisin, jolloin saattaa iskeä makeannälkä.

Jos kärsit pimeänä vuodenaikana haitallisista tai voimakkaista kaamosoireista kirkasvalohoitoa voi olla hyvä kokeilla, koska silmien kautta saatu valohoito on tehokkain hoitomuoto pimeinä vuodenaikoina.  Se muun muassa helpottaa univaikeuksissa, säännöllistää uni-valverytmiä ja helpottaa heräämistä. Tutkimusten mukaan kaikista tehokkain hoito on kirkasvalohoito yhdistettynä säännölliseen liikuntaan.

Miten kirkasvalo hoito toimii?

Kirkasvalolamppu antaa nimensä mukaisesti kirkkaampaa valoa kuin tavalliset kodin valaisimista löytyvät lamput. Kirkasvalon on tarkoitus matkia kirkkaudeltaan auringonvaloa ja toimia siten kehon herättäjänä pimeään vuodenaikaan.

Kirkasvalon teho perustuu silmän kautta tulevan valon elimistöä virkistävään ja vuorokausirytmiä tasaavaan vaikutukseen. Kirkasvalohoidon aikana aivot saavat signaalin siitä, että yö on päättynyt ja yö hormoni melatoniinin erittyminen loppuu.

Kirkasvalolaitteen äärellä tulee oleskella säännöllisesti puolesta tunnista tuntiin, vähintään viitenä aamuna viikossa. Kaamosoireiden lievitykseen valohoito on tehokkainta, kun sitä otetaan aamuisin kuuden ja kymmenen välillä. Välitön virkistävä vaikutus kestää pari tuntia ja usein kaamosrasituksen oireet helpottavat jo viikon sisällä. Vuorotyössä valoa voi käyttää, kun haluaa pysyä virkeänä työvuorossa tai palata yövuorojen jälkeen tavanomaiseen vuorokausirytmiin. Valohoito auttaa tehokkaasti myös aikaerorasituksen lievittämisessä.

Valoon ei katsota suoraan, vaan sen annetaan tulla silmiin epäsuorasti. Samalla voi hyvin keskittyä tekemään muuta, kuten aamiaisen syömiseen, lukemiseen tai työntekoon.

Kun valossa oleskellaan peräkkäisinä aamuina ja suurin piirtein samaan aikaan, kehon sisäinen kello tahdistuu ja pimeään vuodenaikaan liittyvä sisäisen kellon jätätys jää pois. Tämän ansiosta elimistö pysyy paremmin 24 tunnin vuorokausirytmissä.

Kaikista parhaan tehon kirkasvalohoidosta saa, kun aloitta hoidon heti aamujen hämärtyessä, esimerkiksi lokakuussa. Silloin hoito ehtii vaikuttaa kaamosoireisiin jo ennen niiden alkamista. Hoidon voi toki aloittaa missä vaiheessa talvea tahansa. Jos kaamosoireita on jo ehtinyt ilmaantua, voi mennä muutama viikko ennen kuin kirkasvalohoidon vaikutukset näkyvät.

Markkinoilla on runsaasti erilaisia kirkasvalolaitteita, niitä kannattaa vertailla keskenään.

Ennen hankintaa kannattaa ohjeista ehdottomasti tarkistaa laitteen hoitoetäisyys eli se, millaisella etäisyydellä käyttäjän tulee valosta oleskella, jotta terveysvaikutukset saavutetaan.

Hoitoetäisyys on tärkeä, sillä se ratkaisee, voiko laitetta käyttää miellyttävästi vaaditun puolen tunnin ajan. Lisäksi tulee toki miettiä, mihin laitteen voi sijoittaa kotona tai työpaikalla. Myös laitteen valaistusvoimakkuudella eli lux-määrällä on merkitystä. Tehokkaammin kaamosoireisiin auttaa kirkasvalolamppu, jonka kirkkaus on 2000–3000 luksia, mutta eri laitteissa etäisyys, josta sen saavuttaa, vaihtelee esimerkiksi 20, 50 ja 80 senttimetrin välillä.

Ennen kuin laitetta hankkii itselleen, kannattaa kirkasvalohoitoa ensin kokeilla, sillä joillekin ihmisille hyvin kirkas valo voi aiheuttaa päänsärkyä tai pahoinvointia. Reaktio saattaa johtua siitä, että valo osuu talamus-aivoalueen hermosoluihin, joihin tulee myös kipuhermopäätteitä. Oireet väistyvät usein itsestään, kun elimistö sopeutuu valon vaikutukseen. Jos valohoidosta tulee huono olo, mutta se virkistää, laitteen lähellä oleskelua kannattaa lyhentää tai laitetta siirtää kauemmas.

Hyvien yöunien saamiseksi illan tulisi rauhoittua yötä kohti –

Sammuta turhat valot, rauhoitu ja rentoudu sekä jätä älypuhelimet ja tietokoneet rauhaan.

 

Jaa artikkeli:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email