Tapojen muuttaminen – identiteetin muuttaminen

Tapojen muuttaminen on vaikeaa – se on varmasti sinullekin tuttua.

Me kaikki haluamme olla parempia ihmisiä, elää terveellisemmin, menestyä jollain elämämme osa-alueella, olla parempi ystävä tai puoliso.

Miksi käy kuitenkin niin, että vaikka saisimme innostuksen ja motivaation aloittaa, on silti vaikeaa päästä kiinni uusiin toimintatapoihin. On luultavasti todennäköisempää, että vuoden päästä teet asioita samalla tavalla kuin nytkin.

Miksi näin on? Onko mitään, miten voisit tehdä muutoksia helpommin ja pysyvämmin?

”Koen, että minulla on huono muisti.”

Koen, että olen aina ollut huonomuistinen ja elämässäni olen saanut siihen vahvistusta lapsuudesta alkaen. Silti osaan luetella kaikkien olympialaisten pitopaikat ja järjestämisvuodet. Muistan laulujen sanoja mielestäni aika hyvin… Onko minulla siis oikeasti huono muisti vai onko se vain uskomus itsestäni? Osa minun identiteettiäni? Huonomuistisuus on saanut vahvistusta elämäni varrella ja siitä on tullut ”totuus”.

Mitä jos haluaisin muuttaa omia ajatuksiani huonomuistisuudestani eli identiteetistäni? Jotta voisin uskoa uuteen identiteettini – tässä tapauksessa, että muistini ei olekaan poikkeuksellisen huono – minun täytyy löytää todisteita siitä. Todistaa sitä itselleni. Usein.

Identiteettiin perustuvat tottumukset ovat pysyvämpiä.

Avain kestävien tottumusten rakentamisessa on uuden identiteetin luominen. Nykyinen käyttäytyminen on vain osa nykyistä identiteettiämme. Mitä teet nyt, on sinun uskomuksesi ja ajatuksesi henkilöstä, joka olet.

Jotta voisit muuttaa omia toimintatapojasi ja käyttäytymistäsi, sinun tulee uskoa uusia asioita itsestäsi. Sinun täytyy tietoisesti rakentaa identiteettiin perustuvia tottumuksia.

Mieti, miten usein asetat tavoitteesi. Usein se alkaa unelmalla: ”Haluan pudottaa painoa!” tai ” Haluaisin lisätä liikuntaa!” No tavoitteen tulisi tietenkin olla tarkempi, kuten: ”Haluan pudottaa 15kiloa painoa vuoden loppuun mennessä!” tai ” Haluan juosta puolimaratonin syyskuussa!”

Tällaiset tavoitteet keskittyvät tuloksiin, eivät identiteettiisi.

James Clear (Atomic habits, 2018) on kuvannut muutokselle kolme tasoa. Hänen mukaansa muutoksen kolme tasoa ovat: Muutat tuloksiasi, muutat prosessejasi tai muutat identiteettiäsi ja ajatuksiasi.

Ensimmäisellä tasolla muutosta tehtäessä keskitytään lopputuloksiin. Useimmat asetetut tavoitteet liittyvät tähän muutostasoon. Painon pudotus, maratonin juokseminen, kirjan kirjoittaminen, uuden kielen oppiminen.

Toisella tasolla keskitytään muuttamaan prosesseja, toimintamalleja arjessa. Uusi kuntosaliohjelma, juoksuohjelma, ruokavalion parantaminen. Usein uusia tapoja rakennetaan tällä tasolla, opettelemalla uusia rutiineja arkeen.

Kolmannella tasolla muutat identiteettiäsi muuttamalla uskomuksiasi: maailmankuvasi, minäkuvasi, ajatuksesi itsestäsi ja muista. Uskomukset, oletukset ja luulot liittyvät tähän tasoon.

”Tulokset ovat sitä mitä saat. Prosessit ovat sitä mitä teet. Identiteetti on sitä, mihin uskot.

Monet ihmiset alkavat muuttaa tapojaan keskittymällä siihen, mitä he haluavat saavuttaa. Tämä johtaa tuloksiin perustuviin tottumuksiin. Vaihtoehtona on rakentaa identiteettiin perustuvia tottumuksia. Tämän lähestymistavan avulla voimme keskittyä siihen, keitä ja mitä haluamme olla.

Onnistuneen muutosprosessin resepti

James Clearin mukaan uskomusten muuttamiseen on olemassa hyvin yksinkertainen resepti, jossa on kaksi vaihetta:

  1. Päätä, millainen henkilö haluat olla.
  2. Todista se itsellesi pienillä ”voitoilla”.

Ensiksi pitää päättää, kuka/millainen haluat olla. Tämä pätee kaikilla tasoilla: yksilönä, joukkueena, yhteisönä, jopa koko kansakuntana. Mitä haluat edustaa? Mitkä ovat periaatteesi ja arvosi? Miksi haluat tulla?

Nämä ovat todella isoja kysymyksiä ja monet ihmiset eivät ole varmoja mistä aloittaa. Millaisia tuloksia haluan? Kysy itseltäsi, “kuka on sellainen henkilö, joka voisi saada haluamani lopputuloksen aikaan?”

Tässä on pari esimerkkiä siitä, miten voit tehdä tämän arjessasi.

Haluatko laihtua?

Identiteetti: Ole henkilö, joka liikkuu enemmän joka päivä.

Pieni voitto: Osta askelmittari. Kävele 50 askelta, kun pääset kotoa töihin. Huomenna kävellä 100 askelta. Päivä sen jälkeen, 150 askelta. Jos et Tämä 5 päivää viikossa ja lisää 50 askelta joka päivä, sitten vuoden loppuun mennessä, voit kävellä yli 10 000 askelta päivässä.

Haluatko olla hyväkuntoinen?

Identiteetti: Ole henkilö, joka ei missaa treenejä sään/pimeyden/valoisuuden/huonojen kenkien/kylmyyden/kuumuude/kuun kierron tms ym jne syiden takia.

Pieni voitto: Tee kävelylenkki/punnerruksia tms. maanantaina, keskiviikkona ja perjantaina.

Haluatko olla parempi ystävä?

Identiteetti: Ole henkilö, joka aina pitää yhteyttä.

Pieni voitto: Soita yhdelle ystävällesi joka lauantai. Jos soitat samoille ihmisille kolmen kuukauden välein, pidät aktiivisesti yhteyttä 12:een ystävääsi ympäri vuoden.

Mikä on sinun identiteettisi?

Jos haluat tulla paremmaksi jossain, tärkeämpää kuin huimat tulokset on todistaa itsellesi – erityisesti muutoksen alussa – että mahdollisuus muutokseen on sinussa olemassa.

Motivaatiota voit kyllä hakea katselemalla innostavia videoita tai kuuntelemalla mielimusiikkiasi tai lukemalla lehtiä. Mutta älä ihmettele, jos motivaatio ei paljon viikkoa pidemmälle kanna… Motivaation pysyvyyteen ei voi oikein luottaa – se vaihtelee jatkuvasti eikä koskaan taianomaisesti ilmesty juuri silloin kun sitä tarvittaisiin eniten. Voit kuitenkin keskittyä olemaan se henkilö, joksi haluat tulla todistamalla sitä itsellesi kerta toisensa jälkeen.

Monesti toivomme, että kun asetamme tavoitteeksi ulkonäön muutokset tai suorituskyvyn parantumisen, tavoitteet ajavat meidät itsestään tekemään asioita niiden eteen. Jos haluat tehdä muutoksia arjen tapoihin, lakkaa murehtimasta tuloksista. Ala pohtimaan identiteettiäsi. Ryhdy henkilöksi, joka voi saavuttaa niitä asioita, joita haluat. Rakenna identiteettiin perustuvia tapoja. Tulokset tulevat kyllä myöhemmin.

Jaa artikkeli:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email