10 Vinkkiä millä edistät terveellisiä valintoja työpaikallasi (ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi)

Meidän tapoihimme vaikuttaa voimakkaasti fyysinen ympäristö jossa olemme. Tapamme automatisoituvat aina olemassa olevaan ympäristöön suhteutettuna ja vaikka emme asiaa tiedosta, niin ympäristön visuaaliset havainnot usein laukaisevat tietynlaisen käyttäytymisen ja valinnan. Hyvä puoli asiassa on se, että emme ole vain ympäristön armoilla vaan voimme myös muokata ympäristöä terveellisiä valintoja tukevaksi, jolloin ympäristö ohjaa valintojamme ilman että kiinnitämme asiaan huomiota.

Yritysympäristössä pystymme myös vaikuttamaan huomattavasti henkilöstön valintoihin muuttamalla ympäristöä. Ja parasta tässä asiassa on se, että nämä muutokset eivät useimmiten maksa juuri mitään ja ne vaikuttavat vääjäämättä jokaisen henkilöihin valintoihin!

Alle olemmekin kasanneet 10 vinkkiä, joilla pystyt muuttamaan yrityksesi henkilöstön ruokavalintoja terveellisemmäksi ympäristöä muokkaamalla.

10 VINKKIÄ MILLÄ EDISTÄT TERVEELLISIÄ VALINTOJA TYÖPAIKALLASI

1) Järjestä kokoustarjoilut niin, että pääsääntöisesti tarjolla on terveellisiä ja virkistäviä vaihtoehtoja

Tämä asia on monesti kohtalaisen helppo järjestää, eli neuvottele kokoustarjoilun toimittajan kanssa ja tee ohjeistus tarjoilujen tilaukseen niin, että pääsääntöisesti tarjolla on terveellisiä vaihtoehtoja (esim. ruisleipää, hedelmiä jne.). Palaveripulla silloin tällöin on ok, mutta sen tulisi olla ennemminkin satunnainen sattuma kuin vakiotarjoilu. Tarjoilulistalta pois kaikki sokerilimsat ja aina vettä tarjolle!

2) Neuvottele työpaikkaruokalan kanssa, että poistavat erilliset salaattilautaset linjastosta

Kyllä, tämä kuulostaa vähän hassulta, mutta ympäristö vaikuttaa valintoihin ja mm. ruoan määrään huomaamatta meillä jokaisella. Lautasmallin mukaisesti puolet lautasesta täytyisi täyttää ENSIN kasviksilla ja sen jälkeen vasta proteiinin ja hiilihydraatin lähteet. Jos salaatti otetaan erilliselle salaattilautaselle, salaattia otetaan vähemmän ja varsinainen ruokalautanen täyttyy todennäköisemmin ylimääräisistä kaloreista. Usein iltapäivän väsymys töissä voi johtua liian raskaasta lounaasta. Tällä vinkillä vähennät siis iltapäivän väsymystä!

3) Neuvottele työpaikkaruokalan kanssa, että linjastossa kasvikset tulevat aina ensin

Mikäli olette saaneet jo keskusteltua pois salaattilautaset, huolehdi samalla että linjastossa kasvikset tulevat ensimmäisenä. Näin helpotat lautasmallin toteutumista automaattisesti.

Lisävinkkejä:

1) Erittäin hyvä keino lisätä lautasmallin toteutumista on myös tuoda ruokailutilaan ja esim. linjaston eteen kuva oikeaoppisesta lautasmallista – pelkkä kuva usein riittää, et tarvitse pitkää opastusta.

2) Mitä enemmän erilaisia vaihtoehtoja ja valinnan mahdollisuuksia on kasviksissa, sitä todennäköisemmin niitä otetaan enemmän.

4) Neuvottele työpaikkaruokalan kanssa, että terveelliset vaihtoehdot nostetaan erikseen esille – esim. terveellinen valinta – maininnalla

Tämä on jo monessa paikassa käytössä, mutta sen käyttöä voisi lisätä selvästi. Ihmiset usein kyllä haluavat syödä terveellisesti, mutta valinnan hetkellä monesti teemme päätöksen toisin sen hetken mielialan (ja kovan nälkätilan) pohjalta. Unohda monelle hyvin hankalat kalorilaskelmat ja merkitse terveelliset vaihtoehdot esim. isolla vihreällä pallolla tai Terveellinen valinta – tekstillä selvästi.

Lisävinkki:

Vielä voimakkaampi vaikutus on, mikäli epäterveelliset vaihtoehdot merkitään esim. punaisella merkinnällä, mutta tähän voi olla vaikeaa saada työpaikkaruokalaa suostumaan.

5) Neuvottele työpaikkaruokalan kanssa, että terveelliset vaihtoehdot ovat parhailla paikoilla esillä

Tätä kikkaa käyttävät mm. kaikki kaupat menekin lisäämiseen – eli ne mitä halutaan ostettavan ovat ensimmäisenä esillä, silmien korkeudella ja luonnollisten reittien varrella.

Sovelluksia tästä:

1) Leipäpisteellä runsaasti kuitua sisältävät tuotteet ovat ensimmäisenä tarjolla silmien korkeudella

2) Terveellisen vaihtoehdon linjasto on lähimpänä kassaa tai luonnollista kulkureittiä.

6) Tee lista ja kartta lähialueella olevista terveellistä ruokaa tarjoavista paikoista

Voit kannustaa henkilöstöäsi tekemään terveellisiä valintoja laatimalla listan ja kartan lähialueella sijaitsevista terveellisiä vaihtoehtoja tarjoavista lounaspaikoista. Samanaikaisesti saavutetaan kaksi hyötyä – helpotetaan terveellisten valintojen tekemistä ja lisätään aktiivisuutta työpäivän aikana. Lähialueen lounaspaikkojen tarjoiluympäristöön ei välttämättä pysty vaikuttamaan yhtä helposti kuin oman työpaikkaruokalan, mutta aina voi neuvotella/kysyä eduista henkilöstöllesi esim. liittyen lounaspaikan terveellisiin vaihtoehtoihin.

7) Mikäli teillä on välipala-automaatteja, huolehdi että niissä on terveellisiä vaihtoehtoja tarjolla

Kun olemme nälkäisiä tai väsyneitä valitsemme helpommin vaihtoehtoja jotka sisältävät paljon energiaa. Usein välipala-automaatteja hyödynnetään kun muuten ei olla ennätetty aterioimaan kunnolla, varautumaan omilla eväillä päivään tai muita mahdollisuuksia ei ole tarjolla. Mahdollisuuksien rajoissa olisi sen vuoksi syytä vaikuttaa myös välipala-automaattien tarjontaan niin, että terveellisiä vaihtoehtoja on aina tarjolla ja ne olisi selvästi merkitty mikäli mahdollista. Limsa-automaatit ja energiajuomat kannattaa poistaa kokonaan, ne ovat nykyään kiellettyjä monessa koulussa, niin miksi työpaikoillakaan pitäisi kannustaa niiden nauttimiseen. Tarjoa sen sijaan houkutteleva ja ilmainen vesipiste.

8) Mikäli teillä on kahvila, niin huolehdi että tarjolla on terveellisiä vaihtoehtoja ja että ne pääsevät hyvin esille

Palaveripulla ja itsensä hemmottelu on ok silloin tällöin, mutta usein tähän tauon ja virkistymisen tarpeeseen riittää tauko itsessään. Tämän vuoksi olisi syytä huomioida samat asiat terveellisten vaihtoehtojen esillepanosta kuin työpaikkaruokalassa – terveelliset vaihtoehdot näkyvimmin esillä ja selvästi merkittynä sekä useita eri vaihtoehtoja. Niin sanottujen ei-terveyttä tukevien valintojen valikoimaa ja annoskokoa kannattaa yrittää mahdollisuuksien mukaan rajoittaa – nykyään valitettavasti kahviloiden em. tarjonta on erittäin laajaa ja annoskoot niin isoja, että yhdellä isolla pullalla saa yhden lounaan verran energiaa.

9) Huolehdi, että työpaikalla on viihtyisä ja käytännöllinen taukotila ruokailua varten

Taukotilan tulisi olla paikka jossa pystyy palautumaan ja rentoutumaan hetken pois työasioiden äärestä. Sen vuoksi taukotilaan kannattaa panostaa niin, että se on siisti ja viihtyisä. Huolehdi myös, että taukotilassa on hyvät mahdollisuudet ruoan säilytykseen ja valmistamiseen. Niin ja huolehdi myös, että kaikki tietävät että tällainen mahdollisuus on olemassa.

10) Järjestä taukotilaan (visuaalista) infomateriaalia terveellisistä aterioista ja välipaloista

Ei kannata käyttää runsaasti aikaa kaiken kattavien oppaiden rakentamiseen, vaan visuaaliset vinkit toimivat yleensä kaikkein parhaiten. Yleensä pelkkä kuva ja positiivinen kannustus riittävät.

LOPUKSI

Kun siis haluat vaikuttaa henkilöstösi terveyteen positiivisesti, niin aloita ympäristön ja yhteisön tapojen muokkaamisesta – ne vaikuttavat vääjäämättä yksilöön ja tuottavat positiivisia tuloksia usein ilman merkittäviä taloudellisia panostuksia. Toki voit panostaa merkittävästi yksilön ohjaukseen ja neuvontaan, mutta jos ympäristö tukee toisenlaista käyttäytymistä – menevät suurin osa rahoista hukkaan.

Mikäli sinulle jäi kysyttävää miten voisit vaikuttaa ympäristön kautta henkilöstösi terveyteen tai haluaisit teettää selvityksen miten yrityksesi ympäristö tukee terveyttä, niin ole yhteydessä – me pystymme auttamaan sinua.

Topi

040 720 4847 / topi.valtakoski@prevenia.fi

Jaa artikkeli:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email