8 helpointa tapaa keventää ruokavaliota kasviksilla

Lomakauden jälkeen valmennuksissa tehdään tapatarkistusta ja kirkastetaan uudelleen tavoitteita. Terveellinen ja säännöllinen syöminen on suosittu osa-alue – ja yksityiskohtaisemmin esimerkiksi kasvisten lisääminen ruokavalioon.

Valmennuksissa tehtävämme on auttaa ihmistä uuden tavan opettelemisessa, nostaa esiin seikkoja, joiden tiedämme olevan tärkeitä muutoksen saavuttamiselle. Esimerkiksi se, että haluaa syödä aiempaa enemmän kasviksia, johtaa paljon laajempaan ja yksityiskohtaisempaan pohdintaan ja konkreettiseen tekemiseen, kuin ehkä heti arvaa. Aiheesta voit lukea lisää aiemmasta kirjoituksesta https://prevenia.fi/toistatko-naita-viitta-virhetta-pyrkiessasi-muuttamaan-tapojasi/

On ymmärrettävä, miksi muutosta on ylipäätään tekemässä,  ja sen vuoksi meitä kiinnostaa vastaus kysymykseen  – Miksi?

Miksi valmennettava haluaa syödä terveellisemmin ja enemmän kasviksia? Miksi se on tärkeää?
Usein vastaus liittyy parempaan terveyteen, mutta tuo vastaus ei vielä ihan riitä meille.
Jatkokysymys onkin, miksi parempi terveys on tärkeää?
Miksi – kysymysten äärellä jatkamme, kunnes valmennettavamme oivaltaa muutostoiveen yhteyden omiin arvoihinsa. Tämä siksi, että taustalla vaikuttavat arvot tekevät toivotusta uudesta tavasta todella merkityksellistä ja tavoitteen merkityksellisyyden ymmärtäminen auttaa uuden tavan harjoittelussa.

Tekemisen tasolla tulee huomioida mitä kaikkea kasvisten lisääminen ruokavalioon edellyttää, ennen kuin toivottu uusi tapa toteutuu.

8 Vinkkiä

1. Ennakoi ja suunnittele etukäteen milloin menet kauppaan.

2. Ennakoi ja suunnittele mitä haluat kasviksista valmistaa ja milloin sen teet; teetkö lisukkeen, korvaatko kasviksilla jotain ateriastasi, lisäätkö kasviksia tuttuihin ruokiin kuten kastikkeisiin, uuniruokiin, munakkaaseen ja pizzaan vai teetkö kokonaan kasvispohjaisen ruoan. Lisukkeet, korvaaminen ja kasvisten ujuttaminen tuttujen ruokien sekaan ovat kaikkein helpoimmat keinot lisätä kasviksia, eivätkä vaadi uusiin resepteihin tutustumista.

3. Kun tiedät millä keinoin haluat kasviksia lisätä, suunnittele etukäteen millaisia kasviksia haluat kaupasta ostaa, ostatko tuore vihanneksia vai tutustutko pakaste valikoimaan? Jos tuore kasvis valikoima tuntuu haastavalta, kannattaa aloittaa pakastetuotteista. Pakastetuotteet ovat usein myös valmiiksi paloiteltuja ja niistä löytyy vähällä vaivalla monipuolisuutta, joten ne ovat todella matalan kynnyksen keino muutokseen.

4. Muokkaa ympäristöä niin, että uuden tavan toteuttaminen varmistuu ja on mahdollisimman helppoa. Kun olet saanut kasvikset kaupasta kotiin, sinun tulee varmistaa, että ne tulevat myös syötyä, eivätkä unohdu jääkaappiin. Tuorekasvikset kannattaa asettaa jääkaapissa näkyville ja helposti saataville, tai kulhoon pöydälle. Pakasteeseen kannattaa hankkia valmiita kasvissekoituksia, jos haluat madaltaa kynnystä valmistamiseen. Lisää ympäristön muokkaamisesta tapojen muutoksessa https://prevenia.fi/helpota-tapojen-muuttamista-muuttamalla-ymparistoa/

5. Tee uuden tavan toteuttamisesta mahdollisimman helppoa ja yksinkertaista. Jos valitset tuore kasviksia, voit ennakoida paloittelemalla suuremman määrän kasviksia valmiiksi tulevien päivien ruokiin, eväiksi tai välipalaksi.

6. Tee uuden tavan toteuttamisesta mahdollisimman helppoa ja yksinkertaista. Ruoan valmistus on yksinkertaista. Jos pilkkominen ja salaattien tekeminen tuntuu työläältä, älä tee niitä. Kasviksia voi höyrystää, laittaa uuniin tai paistaa ja pakastekasvikset valmistuvat hetkessä.

7. Palkitse itseäsi uuden tavan toteutumisesta. Palkinto voi olla mitä tahansa esimerkiksi hymiö merkki jääkaapin ovessa, ylävitoset puolison tai perheen kanssa, tuuletus itsesi kanssa – pääasia, että huomioit onnistumisesi.

8. Kiinnostu aidosti uudesta tavasta ja muistuta siitä itseäsi. Kannattaa tutustua kasvisvalikoimaan, helppoihin resepteihin ja kysellä vinkkejä tutuilta – näin aihepiiri säilyy tuoreena mielessäsi ja auttaa ylläpitämään uuden tavan harjoittelua arjessa päivittäisellä tasolla. Uudet asiat saattavat helposti unohtuva ilman muistutusta. Hyvä muistutus voi olla vaikkapa jääkaapin oveen kiinnitetty lehdestä leikattu kuva vihanneksista.

 

Halutessasi voit lukea THL:n tutkimuksen aikuisten ruokatottumuksista. https://thl.fi/fi/-/aikuisten-ruokavalio-on-kaukana-suositeltavastaedirect=https%3A%2F%2Fthl.fi%2Ffi%2Fajankohtaista%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_m8s4MMkgtyYg%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-2-1-2-1%26p_p_col_count%3D1

Lisää tapojen muuttamiseen liittyviä kirjoituksia löydät www.prevenia.fi 
Tilaamalla uutiskirjeemme saat uusimmat kirjoituksemme itsellesi helposti ja tuoreeltaan.

Sari

sari.coutentacis@prevenia.fi

Jaa artikkeli:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email