Työn tekeminen on tapoja

Olen pohtinut paljon sitä, miten työn tekeminen ja arjen hyvinvointi linkittyvät toisiinsa. Ja vastaus on tuttu – arjen tavat!

Työpäiväsi on täynnä tapoja, tottumuksia ja rutiineja.

Mitä teet, kun tulet toimistolle. Miten aloitat päiväsi. Haetko kahvin vai avaatko koneen. Vaihdatko kuulumiset työkaverin kanssa. Luetko sähköpostit vai päivän työlistan. Mietitkö päivän kulkua edellisenä iltana vai vasta aamulla, kun olet työpisteellä. Miten tauotat päivääsi. Teetkö välillä töitä seisten. Pidätkö lounastauon. Pidätkö kahvitauon. Pidätkö tupakkatauon.

Vain muutamia mainitakseni…

Kun pohdit, miten voisit paremmin töissä tai miten hallitsisit paremmin työpäivän ”kaaosta” – pohdi omia tapojasi tehdä työtä.

Ehkä ongelmasi ei olekaan pelkästään kettumainen esimies, liian vähäinen työvoima, liian pitkät päivät tai hankalat työvuorot. Näissäkin haasteissa turvaudut rutiineihin, jotka voivat olla tilannetta pahentavia, vaikka ajattelet tai toivot niiden auttavan.

On helppoa mennä haasteiden taakse ja todeta, ”Ei tässä mitään voi tehdä, kun työvuorot on tällaiset/töissä on just nyt menossa uudelleen organisointi/liian vähän porukkaa/liian kiire/pitkät työpäivät/tää projekti pitää saada valmiiksi…”

”Miten ihmeessä siinä kaaoksessa voi mitenkään mitään työn tekemiseen liittyvää parantaa? Eihän mikään näistä liity minuun vaan mun työpaikkaan tai työhön..” Itse asiassa suurin osa liittyy sinuun ja niihin tapoihin, joilla teet työtäsi.

On suuri määrä asioita, joita kehittämällä ja parantamalla voit saada työn tekemisestä mielekkäämpää ja vähemmän kuormittavaa.

Esimerkkeinä voisin nostaa tähän muutaman hyvän ja kokeilun arvoisen tavan, jotka eivät varmasti ole sinulle uusia, mutta tapoja tehdä omaa työtä. Vaikuta ympäristöön – vaikutat tapoihin.

  1. Poistat sähköpostista pushilmoituksen – näin työsi ei häiriinnyt koko ajan uusista sähköposteista ja voit käydä katsomassa ne ennalta tehdyn suunnitelman mukaan esimerkiksi aamulla ja lounaan jälkeen (vältä avaamasta maileja ihan viimeiseksi iltapäivällä, jos haluat pitää työajastasi kiinni)
  2. Teet seuraavan päivän työlista edellisenä iltapäivänä – priorisoi tehtävät, mitä pitää saada tehtyä vähintään.
  3. Pidät puhelimen äänettömällä ja poissa näkyvistä, kun teet keskittymistä vaativaa työtä
  4. Pidät tauon puolen tunnin välein – aseta vaikka ajastin 25 minuuttiin ja sen jälkeen pidä 5 minuutin tauko (Pomodorotekniikka)
  5. Järjestät kävelypalavereja säännöllisesti
  6. Kun puhut puhelimessa, kävelet ja liikut edestakaisin toimistossa tai työtilassa.

Niin kuin huomaat, moni asia töissäkin on tapoja ja rutiineja. Parantamalla omia tottumuksia tehdä työtä, sinulle jää aikaa ja energiaa muiden asioidenkin käsittelyyn ja työn muista haasteista selviytymiseen.

Järjestämme aiheesta webinaarin ensi viikolla. Tule mukaan kuuntelemaan miten voit omien työtapojesi parantamisen kautta kehittää omaa työtäsi ja sen tekemistä. Ilmoittaudu mukaan tästä.

Lisää tapojen muuttamiseen liittyviä blogikirjoituksia löydät kotisivuiltamme.

Tilaamalla uutiskirjeemme saat uusimmat kirjoituksemme itsellesi helposti ja tuoreeltaan.

Marko

Jaa artikkeli:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email