Kännykkä on hyvä renki, mutta huono isäntä

Parhaimmillaan kännykkä toimii arjessa näppäränä avustajana, mutta saattaa joskus myös sitoa tiukemmin erilaisten sovellusten ääreen kuin on tarpeen. Tällöin kännykällä vietetty aika on pois jostain paljon arvokkaammasta ja vie turhaan energiaa sekä kuormittaa. Osin tämä on inhimillistä, kun tiedetään, että kännykkäsovellukset ovat nopea ja helppo dopamiinin eli mielihyvähormonin lähde.
Valmennuksissa ajanhallintaan ja ajanvietteeseen liittyvissä pohdinnoissa kännykällä vietetty aika tulee usein puheeksi. Tavallinen ilmiö on, että kännykkä harhauttaa huomaamatta tarkkaavaisuuden pois läsnä olevasta hetkestä. Se vaatii huomiota riippumatta siitä, tekeekö juuri sillä hetkellä ruokaa, käy keskustelua ystävän tai puolison kanssa, keskittyy lukemiseen tai vaikkapa sähköpostin kirjoittamiseen.

Jos koet, että kännykän käyttö vie liikaa aikaasi, haittaa keskittymistäsi tai on jollain muulla tavoin sinulle haasteellista ja haluat muuttaa tapojasi, tässä muutama vinkki:

1. Havainnoi ja tule tietoiseksi kännykän käyttöön liittyvistä toimintamalleistasi. Selkeytä itsellesi, mihin kännykkää tarvitset ja mihin tarkoitukseen haluat sitä käyttää.

Milloin ja millaisissa tilanteissa käytät kännykkää?
Mitä silloin teet?
Alatko selata kännykkää tottumuksesta tietyissä tilanteissa, tunnetilassa tai ympäristössä?
Haetko puhelimestasi ajanvietettä, kun on tylsää tai mielihyvän tunnetta ikävään oloon?

Havainnoi ja pohdi.

Antaako kännykkä merkityksellistä sisältöä elämääsi?
Mitä aidosti haluat tehdä? Mikä tuottaa iloa, hyvää oloa ja mistä pidät?

Mieti vaihtoehtoista tekemistä, joka tyydyttää tarpeesi.

Keksi jokin uusi tapa, jota teet, kun halu kännykän näpräämiselle herää, tai kun haluat rentoutua ja kaipaat ajanvietettä. Tee tästä uudesta tavasta itsellesi päivittäistä. Esimerkkeinä kirjan lukeminen, kotiaskare, musiikin kuuntelu, liikkuminen tai jokin muu. Myös ihan vain oleminen, ilman tekemistä ja viihdykettä voi olla mielenkiintoinen kokemus. Se saattaa aluksi herättää tylsyyden tunteen – sitä ei kannata pelätä – se on ihan tervettä ja helpottaa jonkin ajan kuluttua johtaen mahdollisesti luovuuteen ja jonkin mielekkään tekemisen äärelle.

 

2. Tee kännykästä huomaamaton

Karsi kännykästä huomiotasi herättävät ilmoitukset ja merkkiäänet. Kokeile, mitä käy, jos jätät merkkiäänen päälle vain saapuvista puheluista, poistat sähköpostin automaattisynkkauksen ja laitat kaikki ilmoitukset pois päältä. Näin voit itse valita, milloin on sinulle sopiva aika antaa näille huomiosi. Voit edelleen käyttää sovelluksia, mutta valitset itse, milloin ja missä sen teet.

 

3. Muokkaa ympäristöä ja tee kännykän käytöstä itsellesi vaikeampaa

Houkutus kännykän räpläämiseen vähenee, kun se on hankalassa paikassa tai on muutoin vaikeasti käytettävä. Hyvä tapa on rakentaa kännykkäparkki. Se voi olla määrätty paikka kotona tai työpaikalla. Esimerkiksi kaapin ylähylly tai laatikko on mainio kännykkäparkki. Olennaista on, että pidät kännykän siinä, et mukanasi.

Poissa silmistä, poissa mielestä toimii kännykänkin kanssa.

Poista turhat sovellukset, jotka vievät aikaasi tai piilota ne, eli laita kännykässä muualle kuin aloitussivulle.Tee viihdyttävät sovellukset mahdollisimman vaikeasti käytettäviksi esimerkiksi kirjautumalla niistä ulos. Toistuva vilkuilu vähenee, kun joudut joka kerta kirjoittamaan käyttäjänimen ja salasanan.

 

4. Aseta rajat kännykän käytölle

Harjoittele tietoisesti kännykän käyttösi rajaamista. Voit aluksi harjoitella yhden asian hoitamista kännykällä kerrallaan, jonka jälkeen laitat sen pois. Voit myös antaa itsellesi sopivan aikarajan esimerkiksi somekanavien käyttöön joko kännykän käyttöä rajoittavalla ohjelmalla tai ajastinta hyödyntäen.

 

5. Muista, että uuden tavan juurruttaminen edellyttää johdonmukaista toimintaa ja paljon toistoa.

• Aloita kännykän käytön muokkaaminen toivomaasi suuntaan itsellesi helpoimmasta ja yksinkertaisesta keinosta.
• Pysy johdonmukaisena – toista uuden tavan harjoittelua samankaltaisena päivästä toiseen.
• Hyväksy epätäydellisyys. Älä edes odota, että kaikki yrityksesi muuttaa tapoja kännykällä onnistuvat heti.
• Puhu ihmisille uudesta tavasta, jota harjoittelet. Kerro asiasta ystävälle, työkaverille, puolisolle ja perheelle. On hyvä, jos saat vaikkapa perheen mukaan kännykkäparkin käyttöön.

Muista palkita itseäsi onnistumisesta – se voi olla vaikka ylävitosen heittäminen itsesi kanssa, tuulettaminen tai hymiön piirtäminen, pääasia on, että huomioit onnistumisesi ja palkitset siitä niin, että itsellesi tulee hyvä mieli. Esimerkiksi hymy on todella tehokas. Uudet tavat nimittäin “tarttuvat” helpommin, jos sen tekemistä seuraa positiivinen asia eli palkinto.

Sari

Ps. Muistathan tilata uutiskirjeemme tämän sivun oikealta laidalta, niin saat tuoreeltaan muistutuksen uusista sisällöistämme 🙂

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaa artikkeli: