Luo syksyyn energiaa lisääviä arjen rutiineja

Syksy ja pimenevä vuodenaika merkitsee ankeita aamuja, harmaita tasapaksuja päiviä ja säkkipimeitä iltoja. Koleus ja sateet eivät todellakaan houkuttele liikkeelle, terveellisessä ruokavaliossa pysyminen on haasteellista ja väsy painaa.

Tunnistatko itsesi tästä?

Ihminen tarvitsee aina, mutta ehkä etenkin syksyllä – tulevan talven varalle – rutiineja, jotka antavat energiaa. Hyvänolon rutiinit ovat suurimmaksi hyödyksi silloin, kun arkeen tarvitaan lisäpotkua. Ajatus uudesta tavasta saattaa tuntua aluksi aikaa vievältä, mutta todellisuudessa rutiinien lisääminen arkeen tehostaa ajankäyttöä, tuo energisyyttä ja rauhoittaa kehoa ja mieltä.

Mikäli et vielä ole saavuttanut hyviä tapoja arjessasi, kannatta niitä lähteä toteuttamaan yksi kerrallaan viimeistään nyt. Arki rullaa silloin takuulla paremmin.

Omassa arjessa kannattaa lisätä etenkin niitä voimaannuttavia ja energisoivia tekijöitä, jotka sopivat itselle parhaiten. Niistä voi tehdä listaa vastaamalla kysymyksiin:

  • Mitkä asiat tuottavat minulle iloa?
  • Mitkä asiat tuovat minulle energiaa?
  • Mitä iloa tuottavia asioita haluan toteuttaa?  
  • Millä keinoin lisään näitä arkeeni?

 

Kun asiat ovat paperilla ja mieluiten vielä näkyvillä – niitä on helpompi ryhtyä toteuttamaan myös käytännössä. Vaikka ajatuksesi olisivatkin syksyn ja pimenevän vuodenajan suhteen negatiivisia, itseään kannattaa haastaa:

  • Voisiko tällä kertaa kokemukseni itsestäni olla toisenlainen?
  • Mikä mahdollistaisi uuden kokemuksen?
  • Miten toimisin eri tavalla kuin aiemmin?
  • Mitä hyvää siitä seuraisi?

 

Kokeile uusia tapoja toimia. Kun jokin tapa alkaa tuntuu hyvältä, sen kyllä huomaa. Silloin olo on energisempi ja myönteisempi, uni on laadukkaampaa ja arjessa jaksaa yleisesti paremmin.

Parhaat keinot tuovat myös parhaat tulokset ja silloin niistä haluaa pitää kiinni.

 

Muutamia vinkkejä:

  1. Tee hyviä päätöksiä liikkumisen suhteen

Liiku riittävästi. Kuntoile itsellesi sopivalla ja mieluisalla tavalla. Kokeile ennakkoluulottomasti ja uteliaasti erilaisia liikuntamuotoja. Tunnustele millainen liikkuminen sopii sinulle parhaiten.

 

  1. Ulkoile päivittäin

Harvoin olen kuullut, että kukaan olisi jälkeenpäin harmitellut esimerkiksi kävelylle lähtemistä. Kävelyllä mieliala kohentuu kummasti, keho saa hyvää liikettä ja aivot happea. Kaiken lisäksi kävely on varsin helppo toteuttaa. Toteuta kauppareissu jalan, lähde luontoon tai vietä yhteinen hetki kävellen kumppanin tai ystävän kanssa. Poista esteet tieltäsi ja hanki vuodenaikaan sopiva varustus ulkoiluun.

 

  1. Syö säännöllisesti, monipuolisesti ja rauhallisesti

Monipuolisella ravinnolla on tärkeä merkitys jaksamiseen ja mielialaan. Säännölliset ruokailutottumukset edesauttavat pitäytymistä hyvissä valinnoissa. Lisää jokaiselle aterialle värikkäitä kasviksia ja syö rauhassa – kylläisyyden tunne tulee silloin oikea-aikaisesti ja syöt riittävästi. Rauhassa syöminen tarjoaa myös hengähdys hetken.

 

  1. Hyväksy vuodenajasta johtuva vireys tason muutos ja salli itsesi palautua

Palautumista tulee toteuttaa päivittäin. Liiku tai pysy paikallasi, sinulle parhaiten sopivalla tavalla. Pääasia, että irtaudut työn tekemisestä useita kertoja työpäivän aikana.

Arvosta unta ja suo eritysitä huomiota säännöllisen unirytmin saavuttamiseen. Uni on ihmisen hyvinvoinnin peruspilareita ja tärkeää palautumisen ja yleisen jaksamisen kannalta.

 

Sari Coutentacis

 

Jaa artikkeli:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email