Tee tänään se mikä auttaa sinua huomennakin

Oletko ollut sellaisessa tilanteessa, että olet tehnyt päätöksen tai valinnan tulevaisuuteen, niin että sinulla on ollut vakaa aikomus tehdä, tai jättää tekemättä jotain – lopulta siinä kuitenkaan onnistumatta? Uskon, että on – meillä kaikilla on kokemusta sellaisista tilanteista.

Ihmisen käyttäytymistä ja päätöksenteon koneistoa aivoja on tutkittu paljon. Päätöksentekoa ja käyttäytymistä koskevat varhaiset teoriat lähtivät siitä, että ihmiset ovat rationaalisia toimijoita, jotka punnitsevat vaihtoehtojen hyvät ja huonot puolet yhteen ja pääsevät siten parhaaseen mahdolliseen ratkaisuun. Tämän päivän tieteen havainnot ihmisten päätöksenteosta eivät kuitenkaan enää vahvista tätä.

Päätöksenteon keskus aivot nimittäin koostuvat lukemattomista keskenään kilpailevista verkostoista, joista jokaisella on omat tavoitteensa ja halunsa.

Esimerkiksi, kun mietit syötkö herkkua, joko sokerista tai rasvaista vai etkö syö – aivojen toiset verkostot äänestävät järkevästi tuota syötävää vastaan ja jotkut aivojen verkostoista taas antavat ymmärtää, että todellakin voit syödä… Ainakin sen varjolla, jos huomenna sitten et syö tai lähdet lenkille. Tarpeita ja haluja tehdä jotain tai jättää tekemättä on siis monia, käytännössä yhtä paljon kuin aivojesi verkostoissa on tietoa ja kokemusta tekemisestä ja sen hyvistä tai huonoista seurauksista.

Jokaisessa päätöksessä ja valinnassa ovat  mukana aiemmat kokemuksesi, tämänhetkinen tilanne sekä tulevaisuutta koskevat odotukset, palkinto.

Haluat esimerkiksi saavuttaa parempaa fyysistä kuntoa, jotta jaksaisit paremmin, mutta kun tulisi tarttua toimeen, käsillä on toistuvasti  jotain muuta tekemistä, joka vaikuttaa tärkeämmältä tai mukavammalta. Tällaisessa tilanteessa toteutuu se, että tämänhetkinen houkutus ja palkinto on suurempi kuin abstrakti ajatus paremmasta kunnosta joskus tulevaisuudessa.  Kun aivojen ja tapojen näkökulmasta liikkuminen ei ole ollut arjessa mukana, aivoista ei myöskään löydy aiempaa kokemusta tekemisestä, tämänhetkinen tilanne jää sen vuoksi heikoksi ja tulevaisuuteen sijoittuva palkinto on usein liian kaukana.

 

Miten kannattaisi toimia, jotta saisit tehtyä sen mikä on aiemmin ollut vaikeaa?

Vinkki 1. 

Sinun tulee tässä hetkessä auttaa tulevaisuuden itseäsi niihin valintoihin, joita todella haluat tehdä. Se tapahtuu ennakoimalla tilanteita niin, että ne johtavat myöhemmin parempiin lopputuloksiin. Toisinpäin ajateltuna, rakentaa tämänhetkinen niin, ettet tulevaisuudessa voi toimia huonosti.

Liikkumaan lähtemisessä auttaa merkittävästi se, että sopii etukäteen ystävän kanssa yhteisestä treenistä, tai että ottaa liikuntavarusteet töihin mukaan ja menee töistä suoraan liikkumaan. Välipalan syöminen ennen ruokakauppaan menemistä auttaa välttämään mieliteko-ostoksia. Kotona ”herkkuvaraston” pitämisen lopettaminen auttaa herkkunapostelun vähentämisessä. Päivän aikana toteutettu säännöllinen syömisen rytmi auttaa pysyttelemään poissa illan napostelukierteestä.

Ennakoiminen, varautuminen ja itsesi ennakkoon sitouttaminen kannattaa tehdä erityisesti niiden asioiden kohdalla, jossa tiedät kokemuksesta, ettet tulevassa hetkessä kykene välttämättä tekemään hyviä päätöksiä.

 

Vinkki 2.

Huomioitavaa on se, että valintojen ja päätöksenteon hetkellä kehon tilalla on merkittävä vaikutus siihen, millaiseen valintaan päädyt. Pelkkä tahdonvoima ei riitä kovin pitkäksi aikaa, sinulla tulee olla myös kehossa toimintaan johtavaa voimaa.

Kun perustarpeesi etenkin uni ja syöminen, mutta myös liikkuminen ja iloa tuottava tekeminen ovat täytettynä, voit tehdä viisaampia päätöksiä kuin väsyneenä, nälkäisenä ja muutenkin tympääntyneenä. Aivojen näkökulmasta kilpailevia tekijöitä on tällöin huomattavan paljon vähemmän. Energiavajeisena kompuroit todennäköisemmin huonompiin päätöksiin.

 

Vinkki 3.

Tee välittömästi jotain ja sitoudu tuohon tekemiseen joka päivä – helposti, ilman suuria vaatimuksia. Sillä sen minkä tulevaisuuteen jätät, jää todennäköisesti toteutumatta – se vain lykkääntyy.

Eli, kun havaitset, että päätös jonka tässä hetkessä teet koskee tulevaisuutta (huomenna, ensi viikolla, lomalla, vuoden alusta jne) – tee odottamisen sijaan HETI JOTAIN. Se “jotain” voi olla naurettavan pientäkin:

Esimerkiksi, kun päätät aloittaa liikkumisen – tee tuon ajatuksen tullessa heti välittömästi jotain mikä linkittyy lisääntyneeseen liikkumiseen. Tee jokin lihaskuntoliike tai lähde kävelemään hetkeksi, tai jos portaat ovat lähellä mene kävelemään muutamat porrasaskelmat.

Kun päätät, että sinun tulee juoda enemmän vettä – hae välittömästi itsellesi vesilasillinen ja juo se.

Kun päätät, että vähennät kahvin juontia – kaada itsellesi heti seuraavassa hetkessä pienempi kupillinen kahvia.

Kun päätät, että syöt enemmän kasviksia, syö heti samana päivänä jotain – vaikka minitomaatti.

Mitä nopeammin siirryt ajatuksesta toimintaan, olet jo matkalla ja autat itseäsi paremmin myös tulevissa hetkissä.

 

Tee siis heti tänään se mikä auttaa sinua myös huomenna, ja toista sitä.

Sari

Jaa artikkeli: