Uniapnea? Minullako?

“Mieli ja aivot tarvitsevat unta, joka poistaa väsymyksen, palauttaa vireyden ja havaintokyvyn, sekä ylläpitää hyvää mielialaa. Uni on oppimisen ja muistamisen keskeinen edellytys.  Sen aikana aivot ovat vapaat välittömistä virikkeistä, joten mielellä on tilaa käsitellä edellisen päivän tapahtumia ja tietoa”.(www.mielenterveysseura.fi)

Olen viime aikoina keskustellut paljon valmennettavieni kanssa univajeesta ja unen häiriöistä. Univaje on tutkitusti yhteydessä sairauksiin ja masennuksiin, mutta koska unesta nipistäminen tai unihaasteet arjessa ovat valtavan yleistä, ei kai se voi olla niin haitallista? Kyllä se valitettavasti voi olla.

Kaikki univaje ei tietenkään selity itse aiheutetulla valvomisella tai nukkumaan menon viivyttelyllä.

Kun nukkuu liian vähän, tyypillisin oire on tietenkin väsymys. Oleellista on, kuinka paljon unesta nipistää tai joutuu nipistämään tai kokee joutuvansa nipistämään. Suuresta univajeesta toipuminen ei välttämättä onnistu kahden hyvin nukutun viikonloppuyön voimin, vaan vaikutus jatkuu vielä pidempään. Samoin uneen ja sen edellytyksiin tehtävät muutokset ottavat oman aikansa elimistön sopeutuessa uuteen toimintatapaan. Unen laatu ja sen vaikutus terveyteemme tulisi tunnistaa yhtä tärkeänä osana elämää, kuin terveellinen ruoka ja riittävä liikunta.

Ensimmäinen asia unen määrän ja laadun parantamiseksi ja varmistamiseksi on oma toiminta. Aina.

Varmistetaan omilla toimilla laadukkaan unen edellytykset ja mietitään arkea ja elämää kokonaisuutena. Mitkä asiat taustalla vaikuttavat, jos nukut huonosti? Elämäntilanne, liikaa kuormaa töissä, työ ja vapaa-aika sekoittuvat, etkä pääse irti töistäsi edes vapaa-ajalla, muut arjen haasteet, huonot elämäntavat…

Syitä voi olla monia, mutta tärkeintä on, että itse katkaiset kierteen ajoissa.
Jos tilanne on mielestäsi kunnossa omien toimiesi suhteen ja silti koet väsymystä ja koet nukkuvasi huonosti voi olla hyvä hakeutua lääkäriin ja keskustella univaikeuksista avoimesti.

“Ylipainoisen rekkakuskin tauti!”

Voiko sinun univaikeuksiesi taustalla olla vaikkapa piilevä uniapnea? Monet suomalaiset sairastavat kansantaudiksi luokiteltua uniapneaa tietämättään. Suomessa on yli 200 000 uniapneapotilasta, joista vain murto-osa on hoidossa. Kuinka moni sairastaa uniapneaa siitä tietämättä?

Monet näistä potilaista selittävät oireensa mitä erilaisimmilla syillä. Tietoa sairaudesta on vähän ja siksi sitä ei osata välttämättä edes ajatella vaihtoehtona omien unihäiriöiden taustalla. “Ylipainoisen rekkakuskin tauti!” – siinä on mielikuva uniapneasta edelleen monella.

Uniapnea voi olla lähes kenellä tahansa.

Toki määrätyt riskitekijät ilmenevät useimmilla diagnoosin saaneilla, mutta uniapnea voi olla väsymyksen ja muiden oireiden taustalla yhtä hyvin nuorella ja hoikalla 28-vuotiaalla ja liikunnallisella aktiiviliikkujalla kuin 50- vuotiaalla, ylipainoisella toimistotyöläisellä. Sekä miehillä, että naisilla.

Usein uniapnean mahdollisuudesta ei ole edes lääkärikäynnillä keskusteltu, vaikka univaikeuksista olisi keskusteltu – “Eihän sulla voi olla uniapneaa, kun olet noin hoikkakin!”

Voit itse käydä tekemässä yksinkertaisen testin, jolla voit arvioida omia riskejäsi. Hoidettu uniapnea parantaa elämänlaatua ja työkykyä merkittävästi.

Nukkumisen laatu ja määrä pitää aina pyrkiä varmistamaan.

Ensisijaisesti omilla toimilla ja jos ne eivät tuo apua, syy ongelmien taustalla tulee selvittää. Lääkkeiden käyttö on harmittavan usein keino lähteä unta parantamaan. Unen ongelmat tulee tutkia ja selvittää, jotta hoitotoimet ovat oikeasti kestävällä pohjalla ja oman toiminnan kohdentaminen onnistuu, kuten valmentajamme Inka kertoi esimerkiksi blogissaan koskien verenpaineen hoitoa.

Pohdi siis omalta kohdaltasi mitä voit itse tehdä parantaaksesi omaa untasi. Ja teetkö sen oikeasti? Mieti suhdettasi työhösi ja sen kuormitukseen. Onko todellakin niin, ettei siellä ole mahdollista tehdä muutoksia? Mieti keinoja saada unen edellytyksiä paremmaksi, harjoittele niitä arjessasi ja huomaat pian merkittäviä muutoksia kaikessa tekemisessäsi, kun uni paranee. Ja jos edelleenkin haasteita ilmenee – ota lääkärisi kanssa keskusteluun uniapnean mahdollisuus.

Marko Pirhonen

Jaa artikkeli:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email